Car sharing w organizacji to system wspólnego korzystania z auta służbowego. Jego główną przewagą jest bezproblemowa rezerwacja i bezkluczykowe użytkowanie samochodu za pomocą aplikacji w telefonie. Do lamusa odeszły wynajmy zapisywane w tabelce w Excelu lub w zeszycie oraz komplikacje związane z przekazywaniem kluczyków.
Współdzielenie pojazdów we flocie daje firmie szereg korzyści, jest też bardzo atrakcyjne dla pracowników. To sprawia, że firmowy car sharing staje się interesującym benefitem pracowniczym, który podnosi notowania firmy w oczach osób szukających pracy, jak i tych już w niej zatrudnionych.
Car sharing w firmie – na czym polega?
Jedną z wiodących na rynku firm oferujących współdzielone auta służbowe jest HERTZ Polska, który należy do czołówki branży wynajmu samochodów w Polsce. To właśnie usługa flotowaHERTZ Corporate Car Sharingzdobyła w czerwcu prestiżową w branży nagrodę Fleet Derby 2023, otrzymując w kategorii „car sharing” największą ilość głosów od osób zarządzających flotami samochodowymi.
– HERTZ CCS umożliwia pracownikom sprawne rezerwowanie i użytkowanie współdzielonego auta służbowego – mówi Paweł Piórkowski, Prezes Zarządu firmy Motorent, reprezentującej HERTZ Polska. – Cały proces obsługuje intuicyjna aplikacja, która pozwala wynająć samochód do celów służbowych, jak też prywatnych, co jest coraz bardziej istotnym benefitem pracowniczym. Natomiast dla firmy to gwarancja, że pojazd jest najbardziej efektywnie wykorzystywany w celu, do jakiego został przeznaczony w organizacji. Współdzielone przez wiele osób auto jest używane dokładnie wtedy, kiedy pracownicy go potrzebują i cały czas pracuje dla firmy. A w pełni zautomatyzowana kontrola przejazdów służbowych ułatwia do maksimum zarządzanie wynajmowanymi samochodami.
Zainteresowanie usługą car sharingu rośnie w Polsce od kilku lat, znaczne przyspieszenie odnotowując w trakcie pandemii Covid. Z jednej strony pracownicy ze względu na swoje zdrowie rezygnowali wówczas z przejazdów komunikacją miejską na rzecz samochodu, z drugiej strony zdalny tryb pracy powodował, że część firmowej floty nie była użytkowana. Nowa sytuacja wymagała od firm wprowadzenia elastycznych rozwiązań w zarządzaniu flotą.
– Usługa współdzielenia pojazdów służbowych jest odpowiedzią HERTZ na zmiany, jakie zaszły m.in. na rynku pracy ze względu na upowszechnienie się modelu pracy hybrydowej oraz z uwagi na nowe potrzeby pracodawców i użytkowników aut, którzy przykładają coraz większą wagę do rozwiązań prośrodowiskowych – komentuje Jacek Sosnowski, Retail & New Business Manager, a zarazem twórca CCS w HERTZ Polska.
Warto dodać, że w ramach usługi CCS, obok możliwości współdzielenia aut konwencjonalnych, HERTZ oferuje również samochody elektryczne, co daje kolejne korzyści, jak ograniczenie kosztów parkowania w płatnych strefach czy możliwość podróżowania buspasem.
Corporate Car Sharing jako benefit pracowniczy
Firmowy car sharing wpływa na wizerunek firmy jako takiej, której bliskie są rozwiązania ekologiczne. Sprawia też, że zatrudnienie w organizacji będzie atrakcyjne dla ludzi, którzy potrzebują samochodu okazjonalnie i możliwość wygodnego wynajmu przez aplikację, wprost z parkingu firmy, po preferencyjnych stawkach, będzie dla nich ważnym argumentem za podjęciem lub kontynuowaniem pracy. Może to pozytywnie działać zarówno w małej, jak i dużej firmie.
– Ciekawym elementem usługi HERTZ Corporate Car Sharing jest fakt, że zawiera opcję rezerwacji w czasie prywatnym: po pracy lub na weekend – mówi Jacek Sosnowski. – Działa to tak, że w aplikacji zarejestrowane są karty płatnicze i wyjazdy służbowe podpięte są pod karty firmowe, a wynajmy prywatne – pod karty prywatne. Oprócz przywileju wynajmu auta poza pracą, CCS z aplikacją umożliwia działowi HR wiele innych opcji benefitowych, np. nagroda dla pracownika w postaci wynajmu samochodu w czasie prywatnym, premia w formie zasilenia konta pracownika na karcie środkami na CCS, czy też całkowite finansowanie przez firmę wynajmów prywatnych.
Z obserwacji rynku i naszego wewnętrznego doświadczenia – ponieważ pracownicy HERTZ również korzystają z firmowej usługi CCS – możemy potwierdzić, że młodzi ludzie korzystają z takich udogodnień w sposób naturalny. Technologia cyfrowa i współdzielenie pojazdów takich jak hulajnogi, rowery czy samochody do wynajęcia towarzyszą im w codziennym życiu, nie mają potrzeby posiadania samochodu na własność, dlatego korporacyjny car sharing jest dla nich normalnym, praktycznym i wygodnym wyborem. Dla młodych osób takie rozwiązanie w firmie to wyraźna zachęta.
Car sharing to także świetny benefit pracowniczy w odbiorze pracowników spoza działów, które standardowo korzystają z przywileju posiadania aut z racji obowiązków służbowych, jak dział handlowy czy marketing. Dla pracowników IT, księgowości, czy trudno dostępnych w ostatnich czasach pracowników produkcji i magazynierów, którzy na ogół nie mają dostępu do służbowych samochodów, może to być istotny atut przekonujący do danego miejsca pracy.
Usługę HERTZ Corporate Car Sharing można poznać biorąc udział w audycie elektromobilności „Gotowi na elektryka z HERTZ” (https://HERTZpoland.pl/elektryfikacjafloty/). Program, który ma trwać do końca 2023 roku, umożliwia organizacjom przetestowanie samochodów elektrycznych we własnym środowisku firmowym, a korzystanie z wypożyczonych aut odbywa się właśnie na zasadach współdzielenia przy użyciu aplikacji HERTZ CCS.
Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.
Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.
Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.
Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.
Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.
Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.
Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.
Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.
Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.
Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.
Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.
Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej.
Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią.
Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne.
Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.
Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.